KUNST op z’n BEST in STAVOREN | open atelier-kunstwandelroute
Boek OMARIA is GELANCEERD! - - - check it out!
HEERLIJK IMPERFECT
In gesprek met een vriendin afgelopen weekend werd ik dankzij het verloop ervan opnieuw herinnerd aan het waarom van deze persoonlijke reflecties, waar ik jullie vervolgens mee opzadel. Ik twijfel namelijk geregeld. Dan heb ik gedachten in de trant van: 'Wat moeten mensen hiermee en waarom zou ik me zo kwetsbaar opstellen en mijn ziel en zaligheid blootleggen?' Zoals vaker het geval is in mijn leven, vallen de puzzelstukjes mooi op zijn plaats en vind ik tijdens mijn zoektocht naar inspiratie voor opnieuw een persoonlijk verhaal een fragment dat daar volledig recht aan doet. Geschreven in coronatijd, even voor de context. Ik weet al geruime tijd waarom, blijkt...
“De dag is verdampt en in het licht van de momenten die nu alweer achter me liggen, lijkt het alsof ik tijd aan het verspillen ben. De seconden tikken weg en ik ben me zozeer bewust van hoe kostbaar ze zijn en dat ik maar weinig respect voor ze opbreng. Het steeds weer gelaten achterom kijken en onverschillig reageren op wat ik heb achtergelaten is sinds mijn kleine mannetje zich heeft voorgesteld, drie jaar geleden, niet meer mogelijk. De nostalgie is nu voelbaar in ieder moment dat ik achter me laat en ik ben dagelijks weemoedig omdat de tijd zo snel gaat. Ik klamp me vast aan iedere minuut, ieder fragment, iedere bewuste gewaarwording van en interactie met hem. Ik kijk hem diep in de ogen en realiseer me dat de onbevangenheid mij verlaten heeft en in hem is gekropen. Blijkbaar geef je dat door, dat gevoel van vanzelfsprekendheid. Het idee dat er sowieso voor je gezorgd wordt, dat er altijd iemand voor je is en dat je de tijd aan je kant hebt. (…)”
fragment van ‘Fragile’ - digital graph art | 25 x 25 cm | 2016
Ogen op je gericht
Onze gezinsdynamiek is anders geworden sinds mijn schoonvader is overleden en tegenwoordig zitten we gedurende maaltijden aan tafel met mijn schoonmoeder, Henny, die nu bij ons inwoont. Zij heeft twee tia's gehad en daardoor afasie opgelopen, waardoor ze de woorden niet meer kan vinden voor de gedachten die ze heeft. Er gaat van alles in haar om, maar zich goed uitdrukken lukt niet. We behelpen ons met ja/nee-vragen en daar komen we een heel eind mee, al is dat vanaf mijn kant van het verhaal lekker makkelijk praten. Ze lijkt niet gefrustreerd, eerder berustend, en het valt me op dat ze heel tevreden, zelfs dankbaar vooruit beweegt.
Maar wat gebeurt er als je met regelmaat iemand om je heen hebt die niet praat en slechts observeert? Als diegene met haar mimiek laat weten of ze zich goed voelt over een situatie of juist niet? Je zit dus in rust met elkaar aan tafel. Ik kan van mijn kant nog wel wat praktische gespreksonderwerpen inbrengen, ik houd haar op de hoogte van alles wat zo reilt en zeilt, maar een diepgaand gesprek gaat er niet van komen. Dus kijken we elkaar af en toe aan, glimlachen we begripvol en verdwijnen weer in onze eigen hoofden.
‘Dali’ - mixed media 14 x 10 cm - 2024 | artwork van ‘Omaria’, eerste deel uit de serie de Nachtreizigers.